h1

King väcker Hillton med fyra ryck

februari 6, 2015

Stephen Kings senaste roman ”22/11 1963”, en tegelsten på 795 sidor, är en helt fantastisk berättelse om en tidsresa. Huvudpersonen får möjligheter att resa bakåt i tiden för att förhindra mordet på president Kennedy. Låter ju som en stollestory, men jag försäkrar, Stephen King har en gudomlig begåvning att göra det otroliga troligt och därtill ladda berättelsen med spänning. Från blad 1 till blad 795. Därtill berikar han generöst Hilltons Vakna med ett ryck-samling:

Sid 288: ”Jag vaknade med ett ryck, sjönk ner, slumrade till … och såg den kortväxte mannen med den oknäppta gylfen.”

Sid 522: ”Jag vaknade med ett ryck av att ha hört någon muttra ”Inte för sent än” med låg röst.”

Sid 557: ”Jag vaknade med ett ryck i dagens första gråljus”

Sid 666: ”Jag vaknade med ett ryck i gryningen av någon dröm jag inte mindes och med bultande hjärta.”

Därtill bjuder han på en halsbrytande metafor: ”Stan är ändå inte så hemsk som den var – i juli var folk lika spända som Doris Days kyskhetsbälte – men den är långt ifrån okej.”

Lämna en kommentar